facebook
Çocuklarda Hızlı Okuma Alışkanlığı Kazandırmanın Yolları  Can Uğurcan 16 Ağustos 2023

Çocuklarda Hızlı Okuma Alışkanlığı Kazandırmanın Yolları 

Elementary boy reading book while sitting on table in classroom

Bilgiye ulaşmanın son derece kolay olduğu günümüzde etkili ve hızlı okuma alışkanlığına sahip olmak çocuklar için hiç olmadığı kadar önemli hale geldi. Kişisel gelişimini ilerletmek ve akademik başarı için adımlarını daha iyi bir şekilde atmalarına imkan tanır. Hızlı okuma alışkanlığına sahip olma, okunan metinlerin çok daha kısa sürede işleme yeteneğine ve anlamaya yardımcı olur. Bu yetenek, çocukların ihtiyaç duydukları daha fazla bilgiye hızlı bir şekilde erişerek öğrenmelerinin etkili hale gelmesi anlamına gelir. Çocukların hızlı okuma alışkanlığı kazanması için üzerinde durulabilecek adımlar ise şunlardır;

  1. Adımları yavaşça atma: Çocukların bir kısmı hızlı okuma alışkanlığı kazanmak istediğinde bunun için gerekli adımları mümkün olan en hızlı şekilde atmak istiyorlar. Lakin ani olarak sıçrama yapmaya çalışmak yerine adımların yavaş bir şekilde hızlandırılması gerekir. İlk aşamada yavaş bir şekilde yapılan okuma, ilerleyen zaman ile birlikte artmaya başlar. Böylece çocukların hızlı okumaya rahatlıkla adapte olması sağlanır. 
  2. Okuma alışkanlığının teşvik edilmesi: Hızlı ve metni anlayarak okuma alışkanlığının kazanılması adına ilk aşamada genel okuma alışkanlığına sahip olmak gerekir. Çocukların düzenli bir şekilde okumaya yapmaya teşvik edilmesi, onların anlama konusundaki yeteneklerini ve okuma hızlarını artırmalarına yardımcı olur. 
  3. Alıştırma tekniklerinin öğretilmesi: Çocukların hızlı okuma alıştırmalarını ve tekniklerini öğrenmesi, becerilerinin gelişmesi aşamasında onlara yardımcı olur. Kelime gruplarına odaklanma, sıçrama okuma, gözleri metnin üzerinde hızlı şekilde gezdirme gibi farklı teknikleri okuma sırasında öğrenerek uygulamaları sonucunda okuma hızında artış görülür. 
  4. Hızı ve anlamayı beraber geliştirme: Düşünülenin aksine hızlı okuma tek başına bir beceri değildir. Önemli olan hızlı şekilde okuma yaparken aynı zamanda okuduğunu anlamaktır. Çocuklar okuma hızlarını arttırırken aynı zamanda anlama kabiliyetlerini kaybetmemeleri bu aşamada son derece önemlidir.
  5. Göz hareketlerine dikkat etme: Çocuklarda hızlı okuma alışkanlığının kazandırılması için gözlerin okunan metin üzerinde doğru şekilde hareket etmesini sağlamak gerekir. Metin üzerinde daha büyük kelime gruplarına odaklanılmasının yanı sıra gözlerin akışının doğru şekilde yönetilmesi; hızlı okuma konusunda başarılı adımların atılması anlamına gelir. 
  6. Çeşitli metin türlerini tercih etme: Sürekli olarak aynı türde metinleri okuyan çocuklar, bir süre sonrasında okuma konusundaki şevklerini kırabilir. Birbirinden farklı türlerdeki metinleri okuyacak çocuklar, ilgilerini çekecek konuları bulmaları sonrasında daha hızlı ve anlamlı şekilde okumalarını yapabilirler. 
  7. Odaklanma ve dikkat becerilerini geliştirme: Hızlı bir şekilde okuma yapma, ciddi anlamda odaklanma ve dikkat becerisine sahip olmayı gerektirir. Çocuklar bunun için dikkat dağıtıcı faktörleri azaltma çalışmaları ve odaklanma egzersizlerini düzenli olarak yapabilirler. 
  8. Kelime haznesini büyütme: Çocukların hızlı okuma becerisini geliştirebilmeleri için kelime haznelerinin büyük olması son derece avantajlı olacaktır. Düzenli bir şekilde yeni kelimelerin öğrenilmesi, okuması yapılan metinlerin çok daha hızlı anlaşılmasına ve çok daha geniş perspektiflerin okunmasına ciddi anlamda yardımcı olur. 
  9. Motivasyonlarını devamlı yüksek tutmak: Aynı çocukların ilk olarak okuma yazma öğrenmelerinde olduğu gibi hızlı okuma becerisini kazanmaları da zaman gerektirmektedir. Zamanın yanı sıra ciddi anlamda çaba gerektiren bu süreçte çocukların motivasyonlarının yüksek tutulması gerekir. Çünkü çocuklar, kimi zamanlar hızlı okuma için pratik yaparken sıkılır ve vazgeçmek isterler. Bu aşamada anne babaların çocukların başarılarını kutlamaları önem taşır. Diğer yandan rol model olarak onlar da günün belirli zamanlarında birlikte okumalar yapabilirler. Böylece çocuklar anne babalarından aldıkları destek ile hızlı okuma pratiği yapmayı sürdürürler.