Diskalkuli / Matematik Öğrenme Güçlüğü
Öğrenme güçlüğü çeşitlerinden biri olan Diskalkuli; “matematik bozukluğu” olarak bilinmektedir. Diskalkuli; matematiksel kavramları, sembolleri anlama, işlemleme, hesaplama, sayıları tanıma ve bunları doğru şekilde kullanma gibi durumlarda ortaya çıkan zorlanma veya yetersiz olma durumu olarak tanımlanmaktadır. Diskalkulisi olan çocuklar özellikle rakamları tanıma ve yazmada, basit işlemleri yapmada ve problem çözmekte zorlanırlar. Diskalkuli, belirtileri konusunda kişiden kişiye de farklılıklar gösterebilmektedir. Diskalkulisi olan çocuklarda görülen belirtiler;
Diskalkulisi olan çocuklar işlem yapma sırasında parmaklarını sürekli olarak kullanmak isterler.
Sayılar, renkler gibi temel kavramların öğrenimi uzun sürer.
Temel matematiksel işlemleri çok yavaş yaparlar veya çok zorlanırlar. Örneğin; basit bir toplama işlemi için uzun süre düşünmeleri gerekebilir.
Toplama ve çarpma işlemlerine ait sembollerin arasındaki farkı anlamada zorluk yaşarlar, iki işlemi de aynı yapabilir, işlemler arası farkı anlayamayabilirler.
Gün, hafta, ay, yıl kavramlarını ve mevsimleri öğrenmede zorluk yaşarlar, ezberlediklerinde ise uzun süre mantıksal olarak kavramaya çalışırlar.
Zamansal kavramları kullanmada zorluk yaşayabilirler. Örneğin; dünü anlatırken yarın, öğleni anlatırken akşam diyebilirler.
Analog saatleri okumada zorlanırlar.
Nesneler arası uzaklığı kavramada zorlanabilirler.
Çarpım tablosunu öğrenmede güçlük yaşarlar.
Dört işlem becerisinde işlem yönlerini karıştırabilirler.
Çarpma ve bölme işlemlerinde zorlanırlar.
Yer ve yön bulmada zorlanırlar.
Hangi sayının daha büyük olduğunu kavramakta güçlük çekerler.
Doğru tespitlerle, uygulanan doğru eğitim yaklaşımları ile diskalkulili bireylerde okul ve sosyal hayat başarısı olumlu etkilenmektedir. Çocuklarda bu ve benzeri belirtiler fark edildiğinde ebeveynler mutlaka gereken önlemi almalıdır. Çocuklara doğru yöntemler kullanılarak ve gereken destek sağlanarak ilköğretim aşamasını tamamlamadan yaşıtlarına yakın bir konuma getirilebilir. Diskalkuli sorununda erken teşhis çok önemlidir. Erken müdahale edilmesi çocuğun öğrenme başarısını arttıracağı gibi öz güven kaybına uğramasını da engelleyecektir. Çünkü çocuklar başaramadıkları konularda kendilerini geri çekmeyi bir çözüm sanmaktadırlar. Bu yüzden okul öncesinde ve okul çağında çocuğu olan ebeveynlerin çocuklarını iyi gözlemlenmesi gerekmektedir. Ayrıca ebeveynlerin çocuğunun yaşına uygun gelişimsel becerilerini takip edebilmesi de çok önemlidir. Görmezden gelinen sorunlar çocukların okul ve sosyal hayatından dışlanmasına sebep olabileceği gibi ileriki akademik yaşantılarını da etkileyebilmektedir.