Pandemi döneminde hem yetişkinler hem çocuklar zihinsel, fiziksel ve ruhsal olarak etkilenmiştir. Kaygı, stres, sevdiklerimizi kaybetme korkusu, gelecekteki tehlikeler ve yaşanan belirsizlik tüm insanlık üzerinde fazlasıyla etkili olmuştur. Bu sürecin çocuklar üzerinde etkisi çok daha fazladır. Özellikle ailelerin ekonomik düzeyleri, bu süreçte yaşadıkları zorluklar; varsa ailede ve çevrede yaşanan kayıplara göre aldıkları etkiler de farklılaşmaktadır. Çocukların her birinin bu süreç içerisindeki deneyimleri; yaşadıkları bölgelere, devam ettikleri okullara, yaşadıkları ev ortamlarına göre farklılık göstermektedir. Kiminin bu süreçteki yaşantıları, kiminin bilişsel-duyusal sorunları, kimininse akademik ve ekonomik sorunları salgının çocuklar üzerindeki etkisini ortaya koymaktadır.
Yasaklardan dolayı evden dışarı çıkamamak, sürekli eve bağlı kalmak, hareketsiz yaşam tarzını benimsemek, okula gidememek, arkadaşlarıyla görüşememek çocuklar için fazlasıyla stres oluşturan durumlardandır. Yaş gruplarına göre etkileri değişmekte olan bu durumlar, çocukların yaşları ilerledikçe daha anlaşılır bir hale gelmektedir. Çocukların bu süreci daha rahat yönetebilmeleri için ebeveynlerin çocukların yaş ve gelişim düzeylerine uygun bilgilendirmeleri yapmaları gerekmektedir. Anneler ve babalar ayrıca bu dönemde kendi tepkilerini gözden geçirmeli, çocuklarına davranışları ile doğru rol model olmalıdırlar. Çünkü çocuklar ebeveynlerinin tepkilerini, duygularını kontrol etme yöntemlerini kendilerine örnek alırlar. Anne-babaların endişeli olduğu ve bunu çevrelerine yansıttığı durumlarda çocuklara ‘’Sakin ol’’ demenin hiçbir etkisi olmamaktadır. Çocukların yaşadıkları ev ortamında ve bulundukları sosyal çevrede sürekli olarak pandemi ile ilgili konuların konuşulması; çocuklar üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.
“Virüs nedir, nasıl bulaşır, maske ve tedbirin önemi nedir, hangi önlemler alınmalıdır?” gibi önemli sorulara çocuğun yaşına ve anlayabileceği düzeye uygun cevaplar verilmesi çocuk açısından önemlidir. Çocuğa duygularını paylaşması için imkân sağlanmalı, kendini rahat ifade edebilmesine izin verilmelidir. Çocuklara bu durumlar somut örnekler verilerek anlatılmalı, sade ve anlaşılır bir dil kullanılmalıdır.
Çocuklar ile beraber bu süreci oyunlar oynayarak, ilgilerini çeken hobilere yönlendirerek, etkinlikler yaparak, yaşlarına ve gelişimlerine uygun animasyonlar izleyerek, ailece vakit geçirerek atlatmaya çalışmak çok daha yararlı olacaktır. Okul döneminde olan çocuklar için eğitim online olarak devam ettiğinden dolayı ödevlerin ve ders konularının takip edilmesi gerekmektedir. Bu dönemde çocuğun akademik süreçten uzaklaşmasına izin verilmemelidir.
Bir diğer önemli konu ise çocukların bu süreçte yaşadıkları kayıplardır. Kayıpların fazla olması ile beraber çocuklar sevdiklerini kaybetme korkusu yaşamakta, kendilerine de zarar geleceğini düşünebilmektedir. Bu da onların psikolojik olarak olumsuz etkilenmelerine sebep olmaktadır. Yakınlarının ne durumda olduğunu bilmek isteyen çocuğun sosyal hayattan kopmaması için büyüklerini ve yakınlarını arayarak onlarla iletişim halinde olması sağlanmalıdır. Böylece çocuğa yalnız olmadığı hissettirilmelidir. Bunlar yapılarak çocuğun bu dönemi daha sağlıklı bir şekilde geçirdiğini gözlemlemek mümkündür.
Çocuğunuzun bu süreçten olumsuz şekilde etkilendiğini düşünüyorsanız ve baş etmekte zorlanıyorsanız bir uzmandan destek alınız.